torsdag 25. september 2008

Khaled Hosseini


Khaled Hosseini er en afghansk-amerikansk forfatter og lege som har skrevet begge mine favorittbøker, ”Drageløperen” og ”Tusen Strålende Soler”. Hosseini ble født 4. mars 1965 i Kabul, og er født og oppvokst i en privilegert familie i Afghanistan. Da faren ble utplassert til Paris ble han og resten av familien med, men etter den sovjetiske invasjonen kunne de ikke vende tilbake til hjemlandet sitt. De måtte da flytte til USA, og familien gikk fra å leve i høy velstand, til å bli tvunget til å motta offentlig støtte. Dette var veldig vanskelig for både faren og moren til Khaled, fordi de alltid hadde vært mennesker som ga, men som nå gikk til å være mottakere selv.

Khaled Hosseini er en av mine yndlingsforfattere fordi han skriver fengende, betydningsfulle og følelsesmessige bøker. Jeg syns bøkene hans gir mening, kanskje mest fordi han skriver om ting og hendelser som faktisk har skjedd, som betyr noe og som rører mer. Jeg liker dette veldig godt fordi det gir meg lyst til å lese mer, samtidig som jeg ønsker at boken aldri skal ta slutt! Khaled skriver og skildrer på en måte som gjør det mulig å forestille seg situasjonene på en utrolig virkelig måte. Da jeg leste hans første bok, Drageløperen, måtte jeg legge fra meg boken flere ganger for å tørke tårene. Jeg ble så oppslukt av boken at den var det eneste jeg tenkte på i mange dager. Dette sier kanskje litt om hvor godt han skriver!

Ingen kommentarer: