torsdag 25. september 2008

Astrid Lindgren


Astrid Lindgren var en svensk forfatter som har skrevet en rekke barnefortellinger både barn og voksne har hatt glede av å lese. Astrid ble født 14. november 1907 i Vimmerby i Sverige, og døde 28. januar 2002 i Stockholm, 94 år gammel. Bøkene hennes er oversatt til 94 språk, de selges i over 100 land, og det er solgt over 100 millioner eksemplarer. Pippi Langstrømpe er alene oversatt til over 50 språk, og det er fortellingene om Pippi som har betydd aller mest for meg. Det er fortellingene om denne supersterke, livlige og sprø jenta som flest barn kjenner til, og som Astrid er mest kjent for.

Jeg er oppvokst med Astrids bøker og fortellinger, og det er hennes bøker og fortellinger som har betydd mest for meg når det kommer til det litterære. Rollefigurene hadde alle noe jeg kjente meg igjen ved, noe jeg fortsatt gjør. Til tross for at Astrid sine første bøker ble gitt ut i 1944, er fortellingene om de mange fantastiske rollefigurene fortsatt like populære. Emil i Lønneberget, Pippi, Marikken og Ronja Røverdatter har alle betydd mye for meg, og gjør det fortsatt.

Ingen kommentarer: